Sinds een aantal jaar kun je niet meer om ze heen: social media-platforms. Ze zijn echt een onderdeel geworden van het dagelijkse leven van veel mensen. Niet alleen kan je op de media kwijt wat je dagelijks doet, je komt ook in contact met bedrijven en mensen waarmee jij een mening deelt.
Sociale media geven mensen een stem, werkelijk iedereen kan zichzelf laten horen. Je hoeft maar één bijzonder ding te doen waardoor je ‘viral’ gaat en je bent gelijk wereldberoemd.
Veel bedrijven en organisaties zitten ook op deze platforms, om zo hun (beoogde) klanten en leden te kunnen bereiken. Maar welk platform is nou het beste geschikt voor jouw bericht? En wat kan je waarop kwijt?
Daar geef ik antwoord op in deze blog.
Facebook
Facebook is een van de grootste social mediaplatforms ter wereld. Maar liefst 10 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook. De doelgroep die je hier het beste kan bereiken, is 25+. Jongeren maken minder gebruik van Facebook.
Op Facebook kan je van alles plaatsen: een link naar je website, leuke foto’s en filmpjes van een activiteit of een oproep. De meeste organisaties hebben hun eigen pagina, die mensen kunnen ‘liken’. Wanneer je een pagina liket, krijg je automatisch de berichten van deze pagina op je tijdlijn te zien. Ook kan je betalen om je bericht te sponsoren. Op deze manier kan je meer mensen bereiken met je bericht. Je kan bij het gesponsorde bericht kiezen welke doelgroep je wil bereiken, op basis van locatie, leeftijd of andere pagina’s die ze leuk vinden.
Facebook is een van de belangrijkste social mediaplatforms en het is zeker aanrader om een pagina aan te maken voor je organisatie.
Instagram
Instagram is met 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers ook een groot social medianetwerk. Instagram is op dit moment vooral populair onder jongeren onder de 30 jaar, maar dit is aan het verschuiven. Ook de oudere generaties ontdekken nu het platform, waardoor de jongeren weer een ander platform aan het opzoeken zijn.
Instagram is eigendom van Facebook. Op Instagram draait het vooral om foto’s en korte filmpjes. Je kan dit doen door permanente berichten op je tijdlijn of door een Story te plaatsen. Deze Stories blijven 24 uur zichtbaar voor je volgers, daarna verdwijnt het verhaal. Met hashtags kan je de juiste mensen bereiken. Bij Instagram kan je, net als bij Facebook, gesponsorde berichten plaatsen om meer mensen te bereiken.
Wil je meer jongeren bij je organisatie betrekken? Dan is Instagram op dit moment daarvoor hét platform.
Zo, dat waren alvast 2 erg populaire platforms. In mijn volgende blog ga ik in op nog 2 platforms die je zeker weten wil gebruiken voor je organisatie: Whatsapp & LinkedIn.
In deze blog heb ik de platforms even in het kort aan jullie geïntroduceerd. Ik wil in de toekomst deze platforms nog meer voor jullie uitwerken, zodat er echt handvatten ontstaan voor het gebruik van deze platforms.
Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan vooral contact met me op!